Campanie naţională în Olanda: „Vă lăsaţi băieţii să fie suficient de băieţi?”

Leo van Doesburg

Campanie naţională în Olanda: „Vă lăsaţi băieţii să fie suficient de băieţi?”
Băieţii şi fetele sunt egali, dar nu şi asemănători. Dacă li se aplică aceeaşi abordare educativă ca şi fetelor, aceştia nu vor mai performa, avertizează campania naţională olandeză „Vă lăsaţi băieţii să fie suficient de băieţi?”

SIRE, o organizaţie non-guvernamentală din Olanda care e recunoscută ca lider în campanii sociale, a lansat de curând pe toate posturile de televiziune din această ţară o campanie de conştientizare pentru părinţi şi educatori.

Pagina web oficială a campaniei publică studii în care se arată că performanţele băieţilor sunt în scădere în toate domeniile, ceea ce a condus la următoarele rezultate:

·Băieţii primesc de trei ori mai multe observaţii negative decât fetele

·Fetele sunt încurajate să meargă la facultate mai des decât băieţii

·În şcolile speciale pentru copii cu probleme de comportament se găsesc de trei ori mai mulţi băieţi decât fete

·44% dintre părinţi (mame şi taţi) recunosc că performanţa băieţilor lor este în scădere

·45% dintre părinţii de băieţi sunt de părere că societatea actuală cenzurează „comportamentul tipic băieţesc, care este activ fizic şi mai non-conformist”

·Incidenţa Sindromului de Hiperkinetic cu Deficit de Atenţie (ADHD) este de 4 ori mai mare la băieţi decât la fete şi de 5 ori mai mulţi băieţi decât fete primesc medicamente în acest scop

·Sistemul de educaţie are un mod mai pozitiv de abordare faţă de fete, datorită aptitudinilor sociale native mai bune pe care le au

·56% dintre părinţi recunosc că băieţii lor nu fac suficientă mişcare, iar aceasta le împiedică dezvoltarea

·76% dintre părinţii de băieţi cred că e nevoie să fie abordat cu mai multă atenţie aspectul de mai sus

·Experţii spun că, dacă le impunem prea multe limite băieţilor, iar aceştia se autoizolează, le scade încrederea de sine şi adoptă o atitudine de tipul: „nu contează ce fac”, îşi pierd concentrarea şi le scad motivaţia şi performanţele

Textul în olandeză (şi subtitrarea în engleză) care însoţeşte videoclipul din campanie sună astfel:

Băieţii şi fetele sunt egali, dar nu la fel. Băieţii învaţă prin încercări şi descoperire, prin asumare de riscuri şi făcând lucruri concrete. Se pare că în ultimii ani nu am mai apreciat prea mult acest lucru. Ne e teamă că vor cădea şi se vor răni sau că vor veni acasă cu pantalonii rupţi. Îi învăţăm să stea cuminţi, să tacă şi să asculte. Dar aceste limite excesive le limitează şi dezvoltarea. Îi demotivează şi le scade rapid performanţele pe toate planurile. De aceea, asociaţia SIRE vă prezintă pantalonii indestructibili, făcuţi dintr-o ţesătură de 15 ori mai rezistentă decât oţelul. Îi puteţi câştiga de pe website-ul nostru. Le lansăm tuturor educatorilor întrebarea: „Îi lăsaţi pe băieţii voştri să fie suficient de băieţi?”

VIDEO


Campania a fost foarte bine primită de mass-media. Reprezentanta organizaţiei SIRE a explicat la televizor că era nevoie de această campanie, deoarece băieţilor le este tot mai greu să fie ei înşişi. Ea a mai spus că băieţii şi fetele sunt egali, dar aceasta nu-i face să fie şi asemănători, iar ştiinţa confirmă acest lucru. Ea a mai declarat că, este nevoie de modele pentru băieţi în condiţiile în care, din păcate, ambii părinţi lucrează şi sunt tot mai obosiţi când ajung acasă, preferând să le cumpere băieţilor un laptop decât să petreacă timp cu ei. Dar rezultatul este că băieţii nu îşi mai pot astfel consuma energia impulsivă nativă, deoarece spaţiul de mişcare efectivă le este foarte limitat.

Nota editorului:

O discuţie similară a apărut cu câţiva ani în urmă şi în presa Canadiană, după ce s-a observat că mult mai puţini băieţi decât fete accesau educaţia superioară. S-au înfiinţat chiar şcoli elementare particulare exclusiv pentru băieţi, deoarece s-a observat că şcolile mixte preferau o abordare ce favoriza doar performanţa şcolară a fetelor, ignorând diferenţele de organizare a creierului dintre cele două sexe. Cu doi ani în urmă, în Washington Post, Jennifer L.W. Fink, jurnalist american independent şi mamă a patru băieţi, observa: „Nu copiii s-au schimbat în ultimii 150 de ani, ci societatea. Deşi băiatul meu are în continuare nevoie de mişcare, de învăţare prin interacţiunea cu lumea reală, de muncă fizică şi de moduri de a contribui la familia şi lumea lui, el este pus să stea în bancă împreună cu alţi vreo 20 de copii de vârsta lui… Înţeleg că societatea de azi este mult diferită faţă de cea de la 1800. Majoritatea schimbărilor sunt bune… Dar băieţii de azi nu s-au schimbat fundamental faţă de cei de acum 150 de ani… Nu băieţii sunt cei care eşuează, ci noi eşuăm faţă de ei”.